16 October 2011

Keluh

Salam w.b.t.

Ketika menulis entry ini, saya dalam keadaan begitu letih.. Semalam hanya tidur beberapa jam. Petang pula pergi ke bandar lain dan memberi pengisian.. dan banyak lagi.

Kadangkala saya pernah terfikir kenapa saya sangat sibukkan diri saya dengan perkara yang orang lain tidak lakukan. Di kala orang lain berehat-rehat waktu cuti, kita sibuk dengan pelbagai program. Di kala orang lain menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajaran, diri ini sibuk dengan penumpuan pada hal-hal bukan pelajaran. Di kala orang lain menghabiskan wang untuk membeli telefon canggih, baju-baju berjenama, kasut yang pelbagai rupa, kita menghabiskan wang untuk 'travel' ke sana dan ke sini, infak ke merata tempat, malah kadangkala dihabiskan untuk orang lain.

Saya terfikir betapa hebatnya cabaran yang dihadapi oleh golongan 'as-sabiquun al-awwaluun' di zaman Rasulullah di Makkah dahulu. Keadaan mereka semestinya lebih hebat dari kita. Mereka berjihad, berjuang demi mempertahankan sesuatu yang mereka sendiri tidak pernah melihatnya. Sekurang-kurangnya kita punya contoh dan sekurang-kurangnya kita tidak diancam dengan cabaran sehebat para sahabat dahulu. Ingatlah ketika kita mengeluarkan sebahagian harta kita, ada orang yang sanggup membelanjakan keseluruhan harta mereka. Ketika kita sibuk terkejar-kejar mencari masa mentelaah pelajaran, ada orang yang mencurahkan sepenuh masa untuk kerja-kerja dakwah. Ketika kita 'travel' ratusan batu hanya untuk berusrah, ada orang yang meninggalkan kerja, berjalan ribuan batu hanya untuk menyebarkan fikrah ini.

Kita yang pelik atau mereka?

Kadangkala terasa hendak menangis kerana sibuk. Kalaulah bukan kerana keyakinan ini, pastinya sudah lama saya meninggalkan jalan ini. Setiap minggu dalam keadaan yang sangat letih, fikiran yang memikirkan pelbagai masalah beserta usaha keras untuk mentelaah pelajaran. Itu pun masih lagi banyak kekurangan yang mesti diperbaiki.

Hakikatnya, semangat itu sedikit kembali tiap kali berjumpa saudara seperjuangan. Setiap dari kita umpama kepingan-kepingan 'jigsa puzzle'. Dan pengikat kita adalah ukhwah.

Dahulu saya hanya mendengar. Tetapi kini saya fikir saya lebih memahami erti ukhwah tersebut. Apa erti satu gerak kerja jikalau ahlinya tidak berkongsi susah dan senang.

Namun hakikatnya tidak ramai yang mampu berkongsi susah dan senang satu sama lain. Ya, pastinya tarikan dunia dari rakan-rakan lain sedikit sebanyak menggugat hati kita. Saya sudah banyak kali melihat orang-orang yang lebih mementingkan keseronokan diri sendiri dari kemaslahatan gerakkerja keseluruhan. Namun apa sahaja yang mereka dapat? Tidak lain hanya keseronokan sementara.

Bukankah Allah sudah berkata:
“Dan jika kamu ikuti kebanyakan orang di bumi, nescaya mereka itu menyesatkan kamu dari jalan Allah, mereka tidaklah mengikut, selain dugaan sahaja dan mereka tidak lain hanya mengagak sahaja” -Al-An'aam: 116

Ikhlaskanlah niat, tingkatkanlah ibadah kita dan rapatkanlah saf. Ah, kita tidak layak untuk mengeluh.

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan Itulah kemenangan yang besar. - at-Taubah: 111


p/s - Selamat Hari lahir kepada adik saya, Aisyah Ismail yang menyambut hari lahirnya kelmarin. Moga terus tsabat. Moga terus cemerlang dunia akhirat :-)

6 comments:

Anonymous said...

Muhammad Noor,

Tetapkan niat,teruskan usaha dan jgn pernah berputus asa. Semoga terus mendapat rahmat dari Allah. InsyaAllah akan dibalas dengan ganjaran yang setimpal.

*Something changes in me since i follow this blog.Thanks to u. There are people who always support u.

Anonymous said...

Muhammad Noor,

Tetapkan niat,teruskan usaha dan jgn pernah berputus asa. Semoga terus mendapat rahmat dari Allah. InsyaAllah akan dibalas dengan ganjaran yang setimpal.

*Something changes in me since i follow this blog.Thanks to u. There are people who always support u.

muhammad noor ismail said...

to anonymous..

thanks a lot atas nasihat :-) moga sama2 dpt manfaat..

doakan saya

Anonymous said...

sama2, teruskn perjuangan
sy doakn semoga terus berjaya.
kita berjuang dgn cara masing2..

masruddin rahmat said...

jzkk for the reminder =)

muhammad noor ismail said...

to anonymous.. insyaAllah.. moga masing2 berjaya. cara mungkin berbeza.. tp matlamat insyaAllah sama..

to masruddin.. reminder lebih kepada diri sendiri.. moga niat terus ikhlas :-)