20 June 2010

Antara Semalam dan Hari Ini..

Salam w.b.t.

Saya baru sahaja pulang dari bermain bola. Jam kini menunjukkan pukul 12.40am. Agak keletihan, tetapi lagi sejam lebih sudah masuk Subuh. Mungkin lebih baik jika saya menulis sedikit sementara masuk waktu Subuh pukul 2 pagi nanti.

Semenjak habis peperiksaan Neurology tempoh hari, saya banyak membaca artikel dan berita. Dan saya banyak juga membaca sejarah terdahulu yang berhubung kait dengan konflik isu Palestin yang kian menghangat ini.

Sebenarnya terdapat banyak persamaan antara kisah silam dan hari ini. Cuma wataknya sahaja yang berbeza.

Kisah Kejayaan Salahuddin al-Ayyubi

Kejayaan Salahuddin al-Ayyubi menawan Jerusalem pastinya diketahui semua. Namun, barangkali tidak ramai orang yang tahu bagaimana sebenarnya Salahuddin berjaya mengalahkan kuasa besar dunia ketika itu.

Sebenarnya sebelum Salahuddin menawan Jerusalem, beliau telah menawan kerajaan-kerajaan Kristian yang berada di sekitar Jerusalem. Ada juga kerajaan yang tidak ditawan, sebaliknya beliau menjalinkan hubungan dengan kerajaan-kerajaan Kristian tersebut. Malah ada kerajaan Kristian yang meminta perlindungan dari Salahuddin, sepertimana yang dilakukan oleh Yusuf Batit, iaitu seorang pemimpin Kristian Orotodoks yang meminta perlindungan dari Salahuddin kerana tahu kepimpinan di bawah kerajaan Islam lebih banyak kebebasan daripada sekatan-sekatan yang dikenakan oleh penguasaan Kristian Latin yang berkuasa di Jerusalem.

Akhirnya penguasaan dan hubungan-hubungan baik ini telah memudahkan lagi gerakan Salahuddin dalam usahanya menawan semula Baitulmaqdis. Dan kita semua tahu bagaimana Salahuddin akhirnya menang di dalam pertempuran peperangan al-Hittin pada Julai 1187 Masihi.

Tidak perlulah saya huraikan bagaimana strategi-strategi yang digunakan sewaktu peperangan Hittin ini.

Namun perkara yang hendak ditekankan adalah, keadaan ini sebenarnya seolah-olah berulang kembali, namun wataknya sahaja yang bertukar. Strategi yang digunapakai oleh Salahuddin kini diadaptasi oleh Israel. Kita tahu kedudukan geografi Palestin pada hari ini yang dikelilingi oleh negara-negara Islam. Namun, hubungan rapat antara negara-negara Arab di sekeliling Palestin dengan Israel membuatkan kewujudan mereka tidak ada sebarang makna. Malah ada sesetengah negara yang meminta perlindungan dari Israel. Dan apabila keadaan sebegini berlaku, di mana negara-negara Arab di sekitar Palestin semuanya mementingkan diri dan menjaga hubungan dengan Israel, dengan mudahnya Israel menduduki tanah-tanah Palestin tanpa sebarang penentangan dari negara sekelilingnya.

Kisah Nabi Musa dengan Bani Israel.

Ayuh kita lihat pula kisah Nabi Musa dengan Bani Israel sepertimana yang diceritakan di dalam al-quran.

Saya suka untuk memetik beberapa ayat quran berkenaan Bani Israel, iaitu suatu kaum, yang dahuluya pernah mendapat kitab, sepertimana kita pada hari ini.

Firman Allah dalam surah al-Maidah:
'Wahai kaumku! Masuklah ke tanah suci (Palestin) yang telah Ditentukan Allah bagimu, dan jangalah kamu berbalik ke belakang (kerana takut kepada musuh), nanti kamu menjadi orang yang rugi' 5: 21

Ayat ini merakamkan perintah Nabi Musa a.s. kepada kaumnya supaya berjihad dan masuk ke tanah Palestin untuk menentang satu kaum yang kuat dan zalim yang menduduki Palestin ketika itu.

Namun, Bani Israel menjawab:
'Mereka berkata: "Wahai Musa! Sesungguhnya di dalam negeri itu ada orang-orang yang sangat kuat dan kejam, kami tidak akan memasukinya sebelum mereka keluar darinya. Jika mereka keluar dari sana, nescaya kami akan masuk." - 5: 22
'Berkatalah dua orang laki-laki di antara mereka yang bertaqwa, yang telah diberi nikmat oleh Allah, "Serbulah mereka melalui pintu gerbang (negeri) itu. Jika kamu memasukinya nescaya kamu akan menang. Dan bertawakkallahkamu hanya kepada Allah, jika kamu orang-orang yang beriman." - 5: 23

Menurut Ibnu Kathir, dua orang tersebut adalah Yusha' bin Nun dan Kalib bin Yufna'. Setelah itu, bani Israel menjawab lagi.

Mereka berkata, "Wahai Musa! Sampai bila pun kami tidak akan memasukinya selama mereka masih ada di dalamnya, kerana itu pergilah engkau bersama Tuhan-mu, dan berperanglah kamu berdua. Biarlah kami tetap (menanti) di sini sahaja." 5: 24

Demikianlah dia sikap pengecut bani Israel, iaitu satu kaum yang pernah dimuliakan Allah dengan para Anbia' dan kitab yang diturunkan sebagai petunjuk buat mereka.

Kita dengan Bani Israel

Sengaja saya ungkapkan peristiwa ini, buat renungan untuk kita, bahawasanya, seolah-olah sejarah ini berulang kembali, jika kita teliti dengan betul.

Walaupun ayat-ayat quran ini merujuk kepada Bani Israel, kita perlu ingat, bahawa al-quran ini diturunkan sebagai petunjuk buat kita, bukanlah sebagai cerita-cerita 'bed-time story' sepertimana murabbi saya selalu ingatkan. Ayat-ayat quran ini diturunkan untuk dijadikan pedoman buat kita, bukanlah untuk kita sekadar mengetahui cerita-cerita silam.

Biarlah bagaimana pengecutnya Bani Israel dahulu. Namun, realiti hari ini, umat Islam pada hari ini seolah-olah sedang menjurus ke arah sikap Bani Israel yang diceritakan di dalam quran tersebut.

Terdapat banyak persamaan antara situasi kita pada hari ini dengan keadaan Bani Israel ketika dahulu.

Kita terlampau takut untuk bertindak kerana takutkan orang-orang zalim, iaitu Zionis yang menduduki tanah suci itu.

Kita banyak memberikan alasan untuk tidak berjihad, walaupun telah banyak diberi nikmat oleh Allah.

Kita lebih suka menunggu daripada terlibat secara aktif.

Dan kita telah diberi kitab oleh Allah, sebagaimana Bani Israel dahulu.

Kesimpulannya sikap kita sebenarnya sangat mirip dengan kaum Nabi Musa terdahulu.

Namun apakah kesudahan kisah kaum Musa tersebut? Kedegilan dan sikap mereka itu akhirnya membuatkan diri mereka sendiri dihukum oleh Allah sepertimana yang diterangkan di dalam ayat ke 26 surah al-Maidah.

Apakah kita bersedia menerima hukuman dari Allah, sepertimana yang dikenakan ke atas Bani Israel sepertimana yang diceritakan dalam surah al-Maidah ayat 26 itu?

Sikap Kita

Mahu atau tidak, perubahan perlu berlaku. Tidak ada gunanya jika kita hanya menerima kitab dan membacanya tanpa kita mengambil sebarang pengajaran dari apa yang kita baca. Jika tidak, tidak ada bezanya sikap kita dengan ahli kitab sebelum kita.

Allah mencela sikap ahli Kitab sebelum kita kerana berpaling dari kitabullah yang diturunkan kepada mereka, lebih mengejar keduniaan dan mengabaikan perintah Rasul.

Maka sudah menjadi kewajipan untuk kita kaum Muslimin untuk menghentikan semua perbuatan yang membuatkan mereka (kaum ahli kitab) dicela oleh Allah s.w.t.

Firman Allah:
'Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyuk mengingati Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka), dan janganlah mereka (berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras. DAn banyak di antara mereka menjadi orang-orang yang fasik' - al-Hadid: 16

Semoga saya dan para pembaca beroleh manfaat. Akhir sekali, saya suka untuk berkongsi satu video menarik yang dikongsi oleh seorang rakan.


Ada seperkara lagi sebenarnya yang ingin saya utarakan, namun insyaAllah di entry seterusnya.

~Jam kini 1.35am. Mata sudah mengantuk namun perlu menanti lagi setengah jam untuk Subuh~



p/s - buat adik saya, Aisyah yang akan pergi menunaikan umrah, selamat pergi menunaikan umrah. Semoga mendapat keberkatan dan dilimpahi rahmatNya. Doakan abang juga ;p

4 comments:

run^nia in wonderland said...

wah...subuh pukul 2 pagi?
maghrib pukul berape pulak?

betul tu, kita kena belajar dari sejarah...sebenar nya pepatah melayu, "buang yang keruh, ambil yang jernih" tu dah tak boleh di gunakan lagi utk kita...sebab kita buang yang keruh dari diri kita lah, kita tak pernah belajar dari kesilapan lama

bak kata norman finkelstein "never forgive, never forget"

muhammad noor ismail said...

yep.. subuh 2 pagi :-) maghrib dlm 9.20, isyak dekat kul 11.. huhu.. kalau puasa skarang mmg sgt lame la.. hehe..

tak penah lak terfikir pasal pepatah tu.. wah, minat norman finkelstein jgk ek..

yep.. kene byk blaja dr sejarah, supaya lebih yakin dan berani.. bak kata mahatma gandhi, 'Fear has its use but cowardice has none'

run^nia in wonderland said...

kira nya siang sangat panjang lah nie?seronok nye...tapi kalau nak puasa, sure penat...ke biasa je?sekarang dah masuk summer ke dekat sane?

owh...minat baru-baru nie, lepas tengok blog ni dengan blog naufa...rasa macam malu sendiri bila dengar talk dia dekat youtube...

wah...ni macam dah tertukar negara ni...quotation mahatma gandhi, ain sendiri pun tak ter'discover' lagi quote ni ^_^

muhammad noor ismail said...

agak la.. skrng tgh siang panjang.. harini official beginning of summer day kalau ikut astronomical calender, tapi suhu skarang tak menentu tahun ni.. kdg2 panas sgt, kdg2 summer pun sejuk lg.. huhu.. puasa mmg letih la.. tp so far tak penah lg puasa ramadhan kat sini. puasa sunat biase la.. heh..

heh.. tuka negara ek.. org tak la minat dgn gandhi, cume certain thing bole la ambik pengajaran ;p