28 September 2011

'Negara' Apakah Di Sekitar Kota Baitulmaqdis itu?

Salam w.b.t.

Hari ini 28 September adalah genap 11 tahun perjuangan intifadha di Palestin. Sudah agak lama saya tidak menulis berkisar Palestin di ruangan blog ini. Namun, hari ini saya berminat untuk menulis beberapa pandangan mengenai isu umat ini.

Seringkali kita mendengar ceramah-ceramah dan bahan-bahan bacaan yang menuntut agar 'negara' Palestin diberikan semula kedaulatannya. Namun, apakah semua orang tahu, siapakah sebenarnya yang membentuk 'negara' Palestin itu? Ayuh, kita lihat sebentar sejarah ringkas 'negara' Palestin.

Semenjak tahun 630M lagi, tanah suci Baitulmaqdis dan sekitarnya berada di bawah kekuasaan pemerintahan khilafah islamiyah. Ianya bermula dengan penguasaan oleh Khalifah Islam yang agung, iaitu Khalifah Umar al-Khattab. Menariknya, sepanjang pemerintahan kerajaan Islam di tanah suci itu, orang-orang Kristian dan Yahudi dibenarkan tinggal dengan aman tanpa sebarang gangguan melalui sebuah perjanjian yang dinamai al-Uhda al-'Umariyya atau dalam buku sejarah bahasa Inggeris menyebutnya sebagai Convenant of 'Umar I. Dalam perjanjian ini, kaum Yahudi dan Kristian bebas mengamalkan kepercayaan sendiri tanpa sedikit pun halangan. Demikianlah indahnya agama Islam yang bersifat syamil, kamil dan mutakammil.

Semenjak penguasaan Islam tersebut, Palestin terus menerus berada di bawah pemerintahan Islam dari beberapa jenis kerajaan sehinggalah tahun 1099, di mana tanah Palestin jatuh ke tangan tentera Kristian. Diringkaskan, pemerintahan ini berterusan sehingga ke tahun 1187, di mana seorang tanah Islam Palestin berjaya dibebaskan kembali oleh seorang panglima tentera yang hebat, berbangsa Kurdish, iaitu Salahuddin al-Ayyubi.

Seterusnya, Palestin terus menerus berada di bawah penguasaan Islam sewaktu pemerintahan Khalifah Uthmaniyah.

Persoalannya, sejak bilakah sempadan sebenar 'negara Palestin' itu diadakan? Padahal, dari sejarah, kita dapati berkurun-kurun lamanya, tanah Palestin itu berada di bawah pemerintahan Islam. Siapakah yang mereka-reka cerita bahawa tanah di sekitar Baitulmaqdis itu adalah 'negara Palestin'?

Tidak lain dan tidak bukan, definisi 'negara Palestin' akhirnya dibuat oleh Perancis dan British, yang membahagi-bahagikan wilayah Kerajaan Turki Uthmaniyah yang mulai runtuh pada tahun 1916. Dan pada tahun 1917, akhirnya sempadan 'negara Palestin' diadakan di dalam satu perjanjian yang dikenali ramai iaitu 'Balfour Declaration of 1917'. Saya tidak mahu menyentuh komplikasi yang terjadi sewaktu termeterainya perjanjian Balfour ini, kerana ia akan meleret lebih jauh.

Dan jika kita teliti, sebenarnya, pemimpin Yahudi British, James Balfour itu telah merujuk kepada peta yang disebut sebagai zaman Hebrew Bible atau Old Testament period pada tahun 830 sebelum masihi yang menceritakan tentang United Kingdom of Israel. Dan tahukah anda besar manakah negara Palestin di dalam peta tersebut? Itulah dia wilayah yang dinamakah 'Philistine', yang pada hari ini sangat mirip dengan Gaza.

File:Kingdoms around Israel 830 map.svg

Mengapakah saya mengingatkan kembali soal sejarah? Ini adalah supaya kita kenal pokok pangkal perjuangan kita. Kita perlu sedar bahawa sempadan 'negara Palestin' itu sendiri sebenarnya direka-reka oleh musuh Islam. Dan pentingkah untuk kita tahu semua itu?

Semestinya sangat penting untuk kita jelas tentang prinsip perjuangan kita. Tanah di sekitar Baitulmaqdis itu sebenarnya adalah tanah umat Islam. Tanah kita. Sudah pastinya terdapat perbezaan yang besar antara 'perjuangan menegakkan harta dan tanah rakyat Palestin' dengan 'perjuangan menegakkan harta umat'. Meletakkan definisi 'perjuangan menuntut hak rakyat Palestin' seolah-olah meletakkan bebanan di bahu rakyat yang bermastautin di kawasan itu.

Sebaliknya mendefinisikan perjuangan ini menjadi 'perjuangan menegakkan harta umat' meletakkan nilai yang jauh lebih besar, dan ianya wajib ditegakkan oleh seluruh umat Islam di seluruh dunia. Ini bertepatan dengan prinsip al-maqasid al-syariah yang digariskan oleh al-Imam al-Syatibi yang menggariskan 5 perkara asas dalam kategori 'daruriyat', iaitu din (agama), nafs (nyawa), aql (aqal), maal (harta), dan nasab (keturunan).

Kita perlu jelas bahawa perkara yang membezakan manusia adalah aqidah, dan bukanlah kenegaraan. Ayat quran manakah yang membahagikan manusia mengikut negara? Sebaliknya di dalam quran, Allah sentiasa membezakan orang yang mempunyai aqidah dan sebaliknya. Islam tidak pernah memandang umatnya dalam pecahan-pecahan negara. Seluruh dunia ini adalah milik Allah, dan ianya hanya layak diurus menurut perintah Allah. Kerana itu Kita melihat kerajaan-kerajaan Islam dahulu meluaskan kuasa, kerana meletakkan hak pemerintahan alam ini di bawah pemrintahan Islam. Jika dunia ini bersistem mengikut 'negara', mengapa Khalifah Umar al-Khattab dahulu pergi bersusah payah memulakan penguasaan umat Islam. Dunia ini milik Allah, dan menjadi kewajipan umat Islam untuk berdakwah untuk meletakkan tanah-tanah milik Allah ini mengikut garis-garis panduan yang ditetapkan oleh Allah.

Prinsip perjuangan ini harus jelas. Ia bukan sahaja dalam kes Palestin, sebaliknya ia melibatkan perjuangan di seluruh dunia Islam sama ada di Iraq, Afghanisthan, Kashmir dan sebagainya. Perjuangan berprinsipkan 'nasionalisme' hanyalah satu perkara bodoh yang direka-reka oleh manusia. Harus diingat, nilai perjuangan sangat berbeza antara perjuangan rakyat Palestin, dan perjuangan menuntut hak umat, yang mana bebannya terpikul oleh seluruh umat yang mengaku dirinya adalah Muslim.

Ayuh kita teruskan perjuangan Sultan Abdul Hamid semenjak tahun 1900 untuk mempertahankan tanah suci ini.

Petikan fatwa al-Azhar 1947

On 29 November 1947 the scholars of Alazhar issued a call after the resolution of the United Nations to divide Palestine into two countries, a Jewish and a Palestinian. This call included: "The resolution of the United Nations is a resolution from a body without authority. It is an oppressive, and transgressing resolution which has no justice or equity." Then the Muslim scholars called for Jihad to liberate Palestine: "Block their path, and sit for them in every vantage point, boycott them with respect to their trade and do not deal with them, and prepare the requisites of Jihad amongst yourselves.. Fulfill what Allah has required of you..." [Ibid pp 12 - 15]



Rujukan:
- Palestine, History, Case and Solution, published in the 11th issue of Nida'ul Islam
magazine (http://www.islam.org.au) January – February [1996]
- www.wikipedia.org

1 comment:

Anonymous said...

nice.. like it..