27 October 2011

r-Evolusi...

Bismillah..

Minggu ini, rata-rata orang membicarakan perihal kematian Muammar Gaddafi, seorang diktator yang dikatakan telah menzalimi rakyat sendiri. Di mana-mana sahaja, orang membicarakan peristiwa ini. Maka lahirlah pelbagai artikel dan teori yang bersangkutan dengan peristiwa tersebut. Sebagai seorang yang beriman dengan aqidah Islam, kita seharusnya mengambil iktibar, setinggi mana pun kedudukan kita, ianya tidak akan lagi berguna bila nyawa kita sudah diambil. Moga-moga kita termasuk di kalangan mereka yang mendapat rahmat.

Saya tidak menafikan pemimpin ini punya karisma yang cukup besar. Bayangkan, beliau telah memimpin revolusi di Libya semenjang umur 27 tahun! Dan semenjak daripada itu, beliau memegang tampuk pemerintahan hingga ke akhir hayat. Itu belum dilihat pembaharuan-pembaharuan yang dilakukannya. Hebatnya pemuda tersebut.

Namun, tidak kurang pula kezaliman yang dilakukan. Kekejamannya menghapuskan ingatan orang ramai terhadap jasanya. Entah berapa ribu rakyatnya sendiri yang telah dibunuhnya. Siapa sahaja yang menentangnya akan dibunuh. Tidak perlulah untuk saya huraikan di sini memandangkan beliau sudah pun tiada.

Apapun, saya amat kecewa melihat layanan masyarakat Libya terhadap pemimpin mereka. Tindakan menayang-nayangkan jenazah di khalayak ramai supaya orang ramai boleh bergambar dengan jenazah adalah satu perbuatan yang jijik, keji dan tidak bertamadun. Saya tidak sanggup pun untuk berkongsi video yang saya lihat di laman blog ini. Barangkali benar tulisan sahabat saya yang mengatakan salah satu taktik penjajah apabila hendak menghukum pejuang-pejuang tegar, mereka mengambil pendekatan keras dengan memperlakukan mayat pejuang tersebut dengan dahsyat sekali. Lihatlah apa yang berlaku pada jenazah Gaddafi. Hal seumpama ini bukanlah perkara baru, sebaliknya ia pernah berlaku di negara kita sendiri. Lihatlah bagaimana British mengambil tindakan terhadap jenazah Haji Hasan Munas (Tok Janggut) yang mana jenazahnya diseret dan digantung songsang di Pasir Putih untuk menakut-nakutkan rakyat supaya tidak ada lagi yang berani menentang selepas ini.

Apapun, dikator itu sudah tiada. Bagaimana pula dengan nasib rakyat Libya sekarang? Dengan pimpinan NTC yang sangat pro-barat, rakyat yang bergaduh sesama sendiri, peperangan yang tidak sudah, adakah anda merasakan keadaan akan bertambah baik di negara Afrika tersebut?

Apakah cita-cita rakyat Libya tercapai?

Apakah nasib mereka akan terbela?

Apakah mereka akan hidup aman tanpa pergaduhan selepas ini?

Mereka sebenarnya hanya menukar kepimpinan diktator dengan anak patung barat.

Saya mengumpamakan proses ini seolah-olah menukar cat rumah. Sudah lama sangat dengan warna lama yang sudah lusuh, tukar lah pula warna lain. Luarnya sahaja yang nampak berbeza, tapi dalamnya, mungkin lebih teruk dari sebelum ini.

Itu lah dia revolusi. Kita mungkin boleh menukar kepimpinan dan pemerintahan. Namun, perubahan kepimpinan sahaja tidaklah cukup untuk mengubah nasib umat ini!

Kerana itu kita belajar dari sirah, bagaimana Rasulullah s.a.w. membina tamadun bermula dengan mentarbiyah dan membina qaedah sulbah. Jika Rasullah s.a.w. hendak memegang tampuk pemerintahan, bisa sahaja beliau ditawarkan. Namun, baginda memilih jalan dakwah dan tabiyah yang jauh dan sukar sebelum baginda mengambil alih pemerintahan.

Perubahan ini tidak berlaku dengan sekelip mata. Ia adalah satu proses yang mana secara sunnatullah perlu berlaku beransur-ansur.

Syarikat Apple tidak menjadi terkenal secara tiba-tiba. Ia mengambil masa lebih kurang 20 tahun sebelum menjadi satu jenama terulung. Malah ia pernah beberapa kali gagal dalam percubaan pengeluaran produk daripada menarik hati pembeli.

Demikian pula dengan ideologi-ideologi yang pelbagai di dunia ini. Lihat sahaja pada komunisme. Ia tidak bangkit secara tiba-tiba. Lenin pernah ditangkap dan dibuang negeri atas perjuangannya. Ia mengambil pelbagai inisiatif untuk memperkuatkan akar umbi. Kemudian barulah ia berjaya mengambil pemerintahan.

Ini adalah sunnatullah.

Untuk mengubah nasib masyarakat memerlukan usaha yang panjang. Ia tidak mungkin hadir dengan sekelip mata. Saya memetik kata-kata Imam Hassan al-Banna dalam Majmu' Rasail, dalam bab Halatuju Dakwah Kita:

Pembentukan dan pembinaan sebuah bangsa, merealisasikan sebuah impian dan memperjuangkan sebuah prinsip memerlukan seluruh bangsa atau sekurang-kurangnya sekumpulan manusia yang mahu mencapai cita-cita ini memiliki jiwa yang benar-benar kental yang dapat dilihat melalui beberapa aspek iaitu: Kemahuan tinggi yang tidak mampu digugat oleh kelemahan. Kesetiaan sejati yang tidak mengenal erti kompromi dan pembelotan. Pengorbanan agung yang tidak mengenal erti tamak dan kedekut. Memahami prinsip, meyakininya, menghormatinya, tidak melakukan kesilapan, tidak terseleweng, tidak berkompromi dan tidak terpengaruh dengan prinsip lain. Dengan hanya memiliki kesemua asas yang berbentuk rohani ini dan dengan memiliki kekuatan rohani yang agung akan tertegak sebuah prinsip dan akan mampu membentuk sebuah bangsa yang mampu bangkit, membentuk jiwa bangsa yang bersemangat waja dan akan bermula kembali suatu kehidupan bagi mereka yang telah sekian lama tidak merasainya.
Mana-mana bangsa yang kehilangan keempat-empat sifat ini ataupun pemimpin dan pendokong pembaharuannya kehilangan sifat-sifat ini, bangsa ini adalah bangsa yang tidak berharga dan malang. Bangsa ini tidak akan mampu mencapai kejayaan dan tidak akan dapat merealisasikan impian mereka. Mereka akan hanya hidup dalam dunia sangkaan, khayalan dan impian. “Sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad).” (Maksud Yunus: 36).
Ini adalah undang-undang dan sunnah yang telah Allah tetapkan di alam ini.

Beliau menekankan empat prinsip utama

1. Kemahuan yang tinggi
2. Kesetiaan sejati
3. Pengorbanan yang agung.
4. Memahami dan meyakini prinsip

Dari satu konteks, masyarakat semakin sedar, perubahan itu perlu bermula dari bawah, dari akar umbi, namun, tanpa ada kualiti-kualiti ini, jangan diharap perubahan itu dalam dilaksanakan dalam sekelip mata.


Teruslah dengan tarbiyah. Jalan ini panjang, tapi hasilnya pasti.

Kita tidak memerlukan REVOLUSI, tetapi kita perlukan EVOLUSI.

15 comments:

Anonymous said...

Salam..
firstly sy stuju dgn pndpt mengenai muammar ghadafi..sebagai muslim x sepatutnya diperlakukn mayatnya mcm tu
second, pndpt sni hanyalah permulaan pucuk kepimpinan baru yg kita semua xdpt jangka kesudahannya.. runtuh nya pemerintahan muaammar ghadifi dgn bantu kuasa asing(mungkin ade agenda tersirat) and pemilihan pemimpin baru di kalangan rakyat libya yg mpunyai byk puak2 mungkin juga akan terjadi pergaduhan.. wallahualam...

mohdnoor said...

thanks anonymous for d comment..

yep.. kite doa jela yg terbaik utk saudara2 kat sana.. maybe it's just d beginning of a new era.. but let's pray it's gonna be a better era.. byk pengajaran yg dpt kite ambik..

... said...

Assalam,

And I quote, "Teruslah dengan tarbiyah. Jalan ini panjang, tapi hasilnya pasti. Kita tidak memerlukan REVOLUSI, tetapi kita perlukan EVOLUSI." - I couldn't agree more akhi. Well written though it's a tad bit long.

Wslm.

mohdnoor said...

to ...

jazakillah.. allahumma laa tuakhizni bima yaquluun.. waghfirli ma la ya'lamuun..

but people tend to be impatient n try the shorter ways.. n d long journey makes many people fall down before they reach the destination.. may we all steadfast.. yeah, maybe i should learn to write shorter articles in future :-)

... said...

Salam,

"allahumma laa tuakhizni bima yaquluun.. waghfirli ma la ya'lamuun.."

Can you kindly translate it, please? Jazakumullahu khayran in advance.

Amin yaRabb. May we all who said the syahadah remain steadfast in His path, the truth. IAllah.

Salam aidiladha akhi.

Wslm.

mohdnoor said...

owh.. that one is the prayer that the Prophet s.a.w. taught us when other someone says something good to us.. it means “O Allah, do not hold me to account for what they say (about me), forgive me for that which they do not know (about me), and make me better than what they perceive (about me)” - (al-bukhari in al-Adab al-Mufrad, #761. Declared sahih by al-albani in Sahih al-Adab al-Mufrah #585.) ~ quoted from Hisnul Muslim

there r many other du'as taught by d prophet.. covering everything that we do during d day n night

eid mubarak.. may God bless us..

... said...

Ahh, yes I know. This du'a is very well known! Never knew it in arabic though. JZKK! I like how you also supported your statement with reference and highlighting the fact that it is sahih. Great initiative on that akhi.

Amin amin

mohdnoor said...

nowadays there r so many new bid'ah in d religion.. we need to know what we practise :-)

Anonymous said...

salam...

u most welcome..sori for late reply

may i assk u something.. besides we all pray for Islam..what else did u do there.. such as da'wah??
as I knew u're a student and more else u study in a pro Israel country.. what they think of Islam out there??

mohdnoor said...

to anonymous..

yeah it's true im studying in a pro-israel country.. recently, during the vote for the palestinian right, this country were among the few nations in the world who vote 'no' to the Palestinian membership in UNESCO..

hurm.. ur question is too general.. do u mean da'wah to non-muslim? or da'wah in general? well, basically, we focus more on tarbiyah of the muslims.. coz we all know that not all muslims practise islam the way it should be practised.. n there r lots of programs in d tarbiyah system.. concerning da'wah to non-muslim, we (i mean the malaysians here) cooperate with the muslim community here when we organise some programs.. sometimes we organised some talks about islam, we invited non-muslims to our mosque.. we try sometimes to explain to our classmates bout islam.. n of course, qudwah or akhlak is an important aspect as well..

but at d moment, as i told u, we focus more on da'wah n tarbiyah of d muslims.. as d muslims here are such a small community n there r many things need to sort down.. we actually just managed to build a mosque in our place about a year ago.. so insyaAllah there r many more things to be done in d future.. pray for us here..

Anonymous said...

salam...

alhamdulillah..may Allah bless all the hard work u n ur friend did.. especially in effort building a mosque.. yup...u have answered my question in both way..

but I have more to ask.. what do u think of the hedonism lifestyle..the entertainment, songs,movie..that has been dominated by western culture. These, to some extent influenced us, the muslim community, our children, sibling..
I did admit, I also go to cinema, listen to their song

i think,for u, u might and indeed i know u can differentiate between good and bad.. but for those people who grown up listen to those western song,watch their movie...how the bring them back to the way islam lifestyle has to be..

just wanna know ur opinion..

mohdnoor said...

Salam.. i'm back..

aseef for d late response.. I've been doing lots of things since my last exam..

hurm.. for me, not all western cultures are bad.. n not all western songs are bad either.. some of the songs have even better message than our 'nasyid'. So, it's all back to tarbiyah.. If we look back at the sirah, the people today are no better than those during the jahiliyah period of Makkah.. n the Prophet changed the people by tarbiyah.. We can't change by force.. it won't work..

As for your 2nd question.. well, we are nobody to change someone.. We can only try n do da'wah.. n Allah will determine the end product.. n we should never lose hope.. Umar al-Khattab, Mus'ab bin Umair, Abu Sufyan all used to be grown up in jahiliyah environment.. but who could imagine that they finally turned up to be great people all time.. never lose hope.. n let's help eachother take care of ourselves as well..

Anonymous said...

Wow, great reply, really.

It's all back to tarbiyyah, very true indeed.

mohdnoor said...

there is hope.. but we must not feel comfortable with what's happening nowadays.. help ourselves first..


p/s - im kinda busy recently.. so, sorry if i response late.. should be writing new entry in near future..

Anonymous said...

o.. suke entry ni..