08 May 2012

24 Jam..

Bismillah..

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Saya baru sahaja selesai peperiksaan akhir 'Surgery' siang tadi. Satu bidang yang cukup mencabar bagi saya. Apapun, alhamdulillah, saya sangat berpuas hati dgn keputusannya. Alhamdulillah. Syukur pada Allah yang Memudahkan urusan saya siang tadi. Badan saya kini terasa amat letih, kurang bermaya, fikiran terasa berat dek sibuk dengan peperiksaan yang begitu panjang siang tadi. Jam sudah pukul 12 dan lagi beberapa jam sahaja lagi subuh akan masuk. Pantas sungguh masa berlalu.

Ramai yang bertanya tentang status blog saya setelah lama tidak mengemaskininya. Sejujurnya, saya tidak punya alasan yang kukuh mengapa tidak mengemaskini blog kebelakangan ini. Benar, saya sibuk mentelaah pelajaran di samping ke hospital di siang harinya. Namun, itu bukanlah alasan sebenar yang kukuh. Diikutkan hati, banyak sekali yang hendak dikongsi setelah beberapa ketika tidak menulis entry.

Ramai lagi orang yang lebih sibuk dari saya. Sesetengah mereka sudah bekerja, punya keluarga dan aktif dengan medan amal masing-masing. Dan mereka masih punya masa untuk bergerak merata tempat dan melakukan pelbagai urusan lain. Masih punya masa untuk menulis artikel-artikel yang menjadi rujukan masyarakat dan sebagainya. Saya cemburu dengan orang-orang seperti itu. Mereka hebat. Mereka punya keberkatan masa yang tidak semua orang miliki.

Ya, semua orang dianugerahkan 24 jam dalam sehari. Namun, dalam 24 jam tersebut, kita dapat lihat di sekeliling kita lain orang dapat manfaatkan 24 jam tersebut dengan pelbagai cara sekali. Ada orang yang sehariannya habis dengan pelajaran. Ada orang pula yang sudah habis peperiksaan, tetapi masanya habis dengan menonton filem.

Semua itu berlaku dalam 24 jam yang sama. Ya, satu nikmat yang Allah Kurniakan dengan adil pada semua.

astronomical clock di Prague yang terkenal


Namun, sungguh ajaib, bagaimana 24 jam ini menghasilkan natijah yang berbeza bagi individu yang berbeza. Ajaib. 1 jam bagi individu A mungkin lebih panjang dari individu B, walaupun jika diukur dengan jam, masing-masing punya bacaan yang sama. Sungguh canggih ciptaan Allah ini.

Itulah dia yang dinamakan keberkatan masa.

Sudah pasti 1 jam yang diberkati lebih baik dari 1 jam yang tidak diberkati. Setahun yang diberkati pasti lebih baik dari setahun yang tidak diberkati. Kita tidak boleh mengubah masa. Tetapi kita boleh menjadikan masa itu berkat dengan doa-doa dan usaha-usaha yang baik dan ikhlas.

Maka jika difikir-fikir, tidak hairan, orang selalu katakan masa adalah nikmat yang besar.

Masa kita sangat suntuk. Moga Allah Kurniakan kita keberkatan masa yang kita peroleh. Lupakah kita pada firman Allah dalam surah al-Asr:
'Demi Masa.. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman, beramal soleh dan berpesan-pesan pada kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran' 

Dalam ayat-ayat lain di dalam quran, kebiasaannya perkataan 'beriman' hanya diikuti dengan 'beramal soleh', tetapi bilamana membicarakan soal masa, Allah memasukkan sekali soal mengajak kepada kebaikan. Beriman dan beramal sahaja tidak mencukupi jika tidak disertai dengan mengajak kepada kebaikan. Tidak cukup! Jika tidak, kita masih lagi dikira rugi. Namun berapa ramai sahaja antara kita yang benar-benar memahami konsep ini.

Saya percaya ayat-ayat ini sudah biasa dibaca dan dihafal oleh anda yang membaca tulisan saya sekarang, namun bagi saya, ia adalah ayat yang cukup besar ertinya.

Ah, sukarnya untuk memanfaatkan masa yang suntuk! Ya, memang sukar! Saya akui sukar.

Namun, saya percaya, tiada yang mustahil jika kita punya urusan yang tersusun dan juga IQ.. owh, bukan intelligence quotience.. tetapi Iradah Qawiyyah :-)  Tidak hairan mengapa IQ ini menjadi jentera penting dalam kejayaan satu-satu gerak kerja.



p/s - jazakumullah khayran utk semua yang mendoakan saya :-) 

5 comments:

Anonymous said...

as salam
congratz for ur exam..
such a meaningful entry :)
keep on writing

mohd noor ismail said...

to anonymous..

w'salam.. alhamdulillah.. thanks :-)

insyaAllah.. tp kblakangn ni, takde mood sgt utk menulis..

nur said...

saya suka :-)

Anonymous said...

rajin2 lar menulis.. ur writing do give inspiration to others.. :)

hope u always success in ur life..

mohd noor ismail said...

thanks :-)

insyaAllah.. bile ade mase free, rase mcm so many things to do at d same time..